zondag 15 februari 2015

Sentimentele opruimklusjes: schoolspullen

Met een knoop in mijn maag begon ik aan de klus. Sentimentele opruimklusjes zijn veruit de moeilijkste. Uit de gangkast sleepte ik de drie dozen met spullen uit mijn verre verleden: een doos 'Lagere school', een doos 'Middelbare school' en de archiefdoos 'Brieven'. Mijn fototoestel pakte ik er ook bij, en de scanner sloot ik aan op mijn laptop. Het doel? Die grote stapel papierwerk reduceren tot een bescheiden selectie herinneringsstukken.


Eerst gingen de driedimensionale knutsels op de foto, en vervolgens de vuilnisbak in:


Mijn moeder bleek zowat al mijn creatieve uitspattingen uit mijn jongste jaren bewaard te hebben. Hier een selectie:


Deze juweeltjes (al zeg ik het zelf) zijn gemaakt in klas 3 en 4:


En toen leerde ik lezen en schrijven. 'Felieft' was toen blijkbaar nog goedgekeurde spelling:


Naast tekeningen zaten er stapels schoolschriften in de doos. De enige die ik besloot te bewaren zijn die van het vak 'Tekst'. Dat hadden we elke maandagochtend, en hield in dat je een tekstje schreef over wat je dat weekend had meegemaakt. Een mooie tekening maakte het geheel af:

 

Eigenlijk een soort dagboek dus. Al kwam ik er al snel achter dat ik (bij gebrek aan spannende weekenden?) ook graag het een en ander uit mijn duim zoog:

 

Ik had sowieso een merkwaardig gevoel voor humor:

 
(Die laatste is een illustratie bij de melding dat iemand een baksteen op mijn voet had laten vallen).

Ik hield van verhaaltjes schrijven. En toen ik mijn eerste woordjes Engels leerde, probeerde ik het daar ook in:


O jee, ik was een actievoerdertje in de dop:


Maar ook wat fatalistisch:


Ik had een eigen tijdschrift, de Luchtballon, waarmee ik ook nog in de plaatselijke krant heb gestaan. Mijn vader vond het niet grappig dat ik de journalist had verteld dat hij de krantjes stiekem op zijn werk voor me kopieerde:

 
 

Verder dan de doos 'Lagere school' ben ik niet gekomen. En die knoop in de maag? Die was verrassend snel weg. Ik heb reuzenlol gehad! In originele vorm bewaar ik nu alleen nog een klein stapeltje memorabilia: mijn rapporten (inclusief het rapport van de muziekschool), twee poesie-albums, negen schriften met verhaaltjes, zeven tekeningen en twee werkstukken (over kloosters en over 'speelgoed van vroeger').


Ik ben benieuwd of jullie je school- en kinderspullen hebben bewaard?

13 opmerkingen:

  1. Oh wow, ik heb echt hardop zitten lachen om je vindingrijkheid. Je weet wel dat je tegenwoordig op het speciaal onderwijs had gezeten met je waandenkbeelden he? Prachtig. Helemaal in lijn met 'nu' zeg maar ;)
    M'n schooldingen liggen bij mijn ma, ergens op 'de zaak'. Heb ze twee jaar terug nog eens gezien. Herinnerde veel ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was verder heel braaf en rustig en goedlerend hoor :). Maar wel een sucker in gymnastiek.

      Verwijderen
  2. Ik heb toevallig twee weken terug mijn oude rapporten weggedaan.Maar het poëzie album van mijn oma heb ik nog even gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien doe ik dat ook nog wel, de spullen die ik nu gehouden heb toch inscannen en wegdoen. Een poesie-album vind ik ook een ander verhaal dan een rapport, dat zou ik niet snel wegdoen.

      Verwijderen
  3. Wij hebben ook nog alleen wat rapporten, poesie-albums (ook van de oma van "N"), zwemdiploma's e.d. Verder een doos vol kaarten (geboorte, rouw en trouw).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee, die kaarten en brieven moet ik nog sorteren, dat lijkt me het moeilijkste. Mijn zwemdiploma zit vast ergens in een foto-album, mijn moeder plakte daar altijd van alles in.

      Verwijderen
  4. Wat een leuk kind was jij (en waarschijnlijk nog steeds...)!!

    Ja ik heb ze nog. Al mijn schoolrapporten. Een knutselmap van de kleuterschool. En alle dagboeken die ik schreef, vanaf mijn 11e...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he die oude dagboeken? Ik heb de meeste ingescand en weggedaan.

      Verwijderen
  5. Ik geloof dat mijn moeder in de basisschoolperiode dit voor mij heeft bijgehouden (zal ergens bij mijn ouders op zolder wel een doos of twee staan), laatst kwam ik op het andere zolderdeel twee dozen (ja, vbo, mavo, havo en uiteindelijk diploma vwo dan lukt dat wel) middelbare school tegen. Ik was nog van plan dat eens kritisch door te kijken maar mijn moeder weerhield mij ervan 'je bewaard over het algemeen toch geen overbodige troep, dus dat kan later ook nog wel'. Uiteraard wel snel even gekeken en vooral de agenda's (ook net dagboeken) zal ik niet snel wegdoen, verder veel werkstukken (mogen van mijn moeder niet weg 'daar heb je zo hard aan gewerkt!'). Alleen zag ik ook de nodige schriften, een paar schoolboeken en wat woordenboeken (hoe zijn die daar nou terecht gekomen?), daar zou ik nu denk ik wel makkelijk afstand van kunnen doen. Maar dat komt dus nog wel, ooit.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Zijn die moeders he? Die alles willen bewaren. Ik dacht ook lang "o nee, daar kan ik toch niks vanwegdoen!" Maar als ik dan nu bedenk dat ik er al decennia niet naar omkijk (omkeek), denk ik niet dat er een tijd kom dat ik daar wel opeens behoefte aan heb.

      Verwijderen
  6. Ik heb 2 mooie grote opbergdozen gekocht en daar mijn spullen in bewaard.
    En de koffiepot van mijn oma staat daarnaast. Alle liefdesbrieven van vroeger heb ik bewaard. Ik had hele leuke vriendjes maar ze schreven bijna nooit dus ik kon ze makkelijk allemaal bewaren. Als ik nog een keer het leven niet meer zie zitten, kan ik hun brieven gaan lezen. Uit elk jaar heb ik iets bewaard, waar ik ook nog een beetje actieve herinneringen aan heb. Maar jij was al op jonge leeftijd heel creatief. Zomaar in Z-Afrika belanden op een boodschappentochtje.Dat creatieve zit er toch al vroeg in, en dat opstandige ook. Ik zou de foto's die je op dit blog gedeeld hebt heel goed bewaren. Als het waard is om met ons te delen, dan is het ook waard om met je kleinkinderen te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat jij al die dingen nog hebt! En slim om ze in te scannen, zodat de stapels slinken zonder dat de herinneringen verloren gaan.
    Ik herken al veel van je creativiteit en idealisme... En lekker eigenwijs was je ook al. :-)

    Vroeger maakte ik ook tijdschriftjes, maar daar heb ik niets meer van.
    Ik heb alleen nog poesie-albums, en foto's. Mijn ouders hebben geloof ik nog wat rapporten. En ze hebben al die draken van gedichtjes bewaard die ik schreef ( vaak ook nogal fatalistisch: '...onbereikbaar blijft die planeet, ondanks de techniek en al wat men weet, die planeet heet VREDE.') maar helaas geen tekeningen of werkstukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, door je reactie op mijn blog kom ik hier verzeild. Ik ga je meteen volgen, je hebt een beautiful mind.

    BeantwoordenVerwijderen